Vakantieparken

Je bent hier: Home > Efteling > Loonsche Land

Review Efteling Loonsche Land hotel

Verblijf: maart 2019, standaard hotelkamer 6 persoons

In de krokusvakantie van 2019 waren we op donderdag en vrijdag in de Efteling. We bleven één nachtje slapen in het Loonsche Land Hotel, maar eigenlijk had een dagje en nachtje extra nog niet teveel geweest. Geen overbodige luxe als je echt alle attracties én het volledige sprookjesbos op het gemakje wil gedaan hebben. Zeker in de herfst en winter, omdat de openingsuren van de Efteling dan wat beperkter zijn.

In ons geval opende de Efteling om 11u en het park sloot om 18u. In de lente en zomermaanden is het park vroeger open en sluit het ook later, meestal is het dan open van 10u tot 20u.

Wij arriveerden rond 11u en parkeerden de auto meteen bij het Loonsche Land. We gingen alvast even kijken in het hotel, maar je kan pas op de kamer vanaf 15u. Er is een treintje dat je op regelmatige tijdstippen van het hotel naar de Efteling brengt, maar omdat we dit net gemist hadden besloten we om naar het pretpark te wandelen. Je wandelt dan op paadjes door een bos en op een dikke tien minuten sta je aan de inkom van de Efteling.

Efteling Loonsche Land hotel

In de Efteling trokken we meteen naar de nieuwe familieattractie Symbolica: Paleis der Fantasie. Leuk voor jong en oud, echt iets om je ogen uit te kijken! Daarna knorden onze magen al en gingen we heerlijke pannenkoeken eten in het restaurant Polles Keuken. Voor de ouders een hartige pannenkoek, voor de kinderen een zoete.

Vervolgens liepen we rond in het Sprookjesbos. We hadden kinderen bij van 5 tot 9 jaren oud, maar ook voor het oudste kind in het gezelschap was het Sprookjesbos nog leuk.

Efteling sprookjesbos

Rond 16u wandelden we al richting het hotel om ons te installeren op onze kamer. De kamer is klein maar de ruimte wordt nuttig ingevuld met bovenaan twee stapelbedden en onderaan twee bedden. Er is ook een tv, een tafeltje en een zitzak. Verder nog een aparte kamer met twee bedden, een toilet, een douche en lavabo. Ruim voldoende dus omdat we hier toch alleen maar geweest zijn om te douchen en te slapen.

Efteling Loonsche Land hotelkamer

Het avondmaal namen we in het hotelrestaurant De Proeftuyn. Omdat het nog vrij vroeg was waren er niet zoveel gasten aanwezig en was er voor ons onmiddellijk een tafel beschikbaar. In de drukkere periodes is vooraf reserveren wel aan te raden.

Daarna was het weer tijd om terug naar de Efteling te trekken. We hadden kaartjes voor de betoverende theatershow CARO die om 18.30u begon. Deze show duurt een dik uurtje maar is een echt spektakel, zodat ook kleine kinderen geboeid blijven. Acrobatie, humor, muziek,... een fantastische ervaring!

Na de show dronken we nog wat drankjes aan de bar van het hotel en daarna was het al tijd om te gaan slapen. 's Ochtends gingen we eerst heerlijk ontbijten in De Proeftuyn. De dag voordien hadden we bij de receptie moeten aangeven om welk uur we gingen komen ontbijten en het was dan ook behoorlijk druk, vrijwel alle tafeltjes waren bezet. Ondanks de drukte hebben we wel genoten van een stevig ontbijt!

Na het ontbijt wandelden we eerst even rond in het kleine vakantiepark. Er is een kinderboerderijtje en speeltuigen over de vijvertjes. De kinderen amuseerden zich hier ook al flink maar we trokken richting het pretpark toen we toevallig het treintje zagen arriveren. Onze inschatting is dat je met het treintje maar een klein beetje sneller bent dan de weg te voet af te leggen. Het is dan ook niet de moeite om speciaal te wachten op het treintje, maar natuurlijk is het wel eens leuk om toch een keertje mee te rijden.

Efteling Loonsche Land vakantiepark

De tweede dag op het park begonnen we met de Gondoletta boottocht en vervolgens gingen we de hoogte in op de zwevende tempel Pagode. We deden nog een aantal andere attracties, zoals bijvoorbeeld Vogel Rok, de spannende achtbaan in het donker. Het middagmaal namen we in het restaurant Het Witte Paard en daarna was het de beurt aan nog wat andere attracties. Opvallend was wel dat heel wat attracties in onderhoud waren, vermoedelijk om alles netjes in werking te krijgen voor wanneer de lente en de drukke zomer er aan komt. We kochten tegen de avond nog een suikerspin en sloten de dag af in een parkshop waar de kinderen nog heel wat tijd nodig hadden om een cadeautje te kiezen. Daarna wandelden we rustig weer richting het Loonsche Land, waar onze auto nog stond. Het avondmaal was deze keer een restaurantje op weg naar huis.

Besluit: De Efteling is een leuk park voor de kinderen en één dagje op de Efteling is eigenlijk te weinig om alles te doen. Overnachten is daarom ideaal en helemaal niet zo duur omdat de toegangstickets voor iedereen inbegrepen zijn. Het Loonsche Land is bovendien een gezellig hotel én vakantieparkje!