Vakantieparken

Review Holiday Suites Oye Plage

Holiday Suites Oye Plage

Verblijf: augustus 2018, appartement voor 6 personen

Door de aanhoudende hittegolf en het zeer mooie weer besloten we in 2018 om last minute nog enkele dagen naar de Noord-Franse kust te trekken. We verbleven in Holiday Suites Oye Plage van zondag 5 augustus tot woensdag 8 augustus en deze keer ging er ook een nichtje mee. We huurden daarom een appartement voor 6 personen.

Dag 1

We arriveerden zondag rond 15u, vanaf dat moment zijn de sleutels ook beschikbaar. Bij Holiday Suites krijg je voor je vertrekt een mailtje met een cijfercode waarmee je een kluis kan openen. Hierin zal je dan jouw enveloppe vinden met praktische informatie en de sleutels van het appartement.

Onderstaande video geeft een goede impressie van onze vakantie in Oye Plage.

Ons appartement bevond zich op de eerste verdieping en was toegankelijk via een buitentrap. Bij het binnenkomen viel meteen al op dat het appartement goed gepoetst was, heel wat anders dan de cottage in Center Parcs Port Zélande waar we een week eerder hadden gelogeerd.

Holiday Suites Oye Plage appartement

Het appartement heeft een eigen terras maar beneden zijn er ook banken voorzien waar je kan gaan eten. Er is ook een klein zandbakje met een schommeltoestel.

Holiday Suites Oye Plage

Nadat we ons geïnstalleerd hadden zijn we er op uit getrokken om de directe omgeving te verkennen. Via een poortje op het terrein kom je aan de toegangsweg tot Le Platier d'Oye en het strand. Omdat we met een buggy waren kozen we ervoor om eerst wat te wandelen op de paadjes van het mooie natuurreservaat. Le Platier d'Oye is een natuurlijke polder, misschien wel wat vergelijkbaar met het Zwin. Het terrein is zo'n 400 ha groot dus we hebben dit niet helemaal verkend. De aangelegde houten paadjes stoppen op een bepaald moment en je kan wel verder wandelen in de duinen, maar dit is natuurlijk niet makkelijk om door te rijden met een buggy.

Holiday Suites Oye Plage Le Platier d'Oye wandelen

Op het plannetje hieronder kan je zien hoe uitgestrekt het terrein is. De appartementen van Holiday Suites bevinden zich nabij L'Abri côtier, een restaurantje aan de toegangsweg naar het strand. In het natuurreservaat kan je meer dan 150 verschillende vogelsoorten waarnemen. Er staan enkele observatiehutten van waaruit je rustig kan kijken naar de vogels en de Schotse koeien.

Holiday Suites Oye Plage Le Platier d'Oye

L'Abri côtier is trouwens het enige wat je hier zal vinden van horeca en ook de grote appartementsblokken die zo typisch zijn voor onze Belgische kust zal je hier niet tegenkomen. Het hele gebied werd uit de handen van ontwikkelaars gehouden en de natuur is hier dus nog steeds de hoofdzaak.

Na de wandeling was het stilaan tijd voor het avondmaal. Gezien we nog geen inkopen hadden gedaan trokken we er met de auto op uit. We reden wat rond en hebben uiteindelijk enkele heerlijke pizza's meegebracht van de Pizza City aan de Place du Dr Calmette in Petit-Fort-Philippe.

Vervolgens trokken we voor de eerste keer naar de zee om van de zonsondergang te gaan genieten. Om de zee te bereiken moesten we eerst door de duinen wandelen en vervolgens een heel eindje over een uitgestrekt strand waar amper andere mensen aanwezig waren. Heerlijk, zo'n verlaten strand!

Holiday Suites Oye Plage zonsondergang

Dag 2

Onze tweede dag zijn we gestart met inkopen in de lokale Carrefour aan de Place du Général de Gaulle. We kochten hier ondermeer oververse broodjes, beleg en fruitsap en genoten vervolgens van een heerlijk ontbijt.

Daarna was het tijd om het immense strand eens bij daglicht te zien. Hoewel er heel wat auto's geparkeerd stonden lijkt het toch alsof je bijna helemaal alleen op het strand bent. Ideaal voor mensen die graag een rustige strandvakantie beleven.

Holiday Suites Oye Plage strand

Het middagmaal werd in het appartement genuttigd en daarna gingen we terug wandelen in le Platier d'Oye. Voor het avondmaal trokken we net als gisteren naar het pleintje in Petit-Fort-Philippe. De kinderen wilden frietjes eten en we hadden gezien dat er een fastfood restaurant aanwezig was. We kochten frietjes in 'Aux Quatre Coins Du Monde' maar ze waren helaas helemaal niet zo lekker en vooral erg vettig. Absoluut geen aanrader dus.

Dag 3

Na het ontbijt vertrokken we met de auto op een kleine uitstap. We reden eerst een half uurtje om de prachtige Cap Gris-Nez te bezoeken, die zo typisch is voor de kustlijn van de Opaalkust. De Cap Gris-Nez is 45 meter hoog en het is een grijze kaap van zandsteen, klein en kalksteen.

Holiday Suites Cap Gris-Nez

Vervolgens reden we even verder richting de Cap Blanc-Nez, een 145 meter hoge kaap die bestaat uit grote witte krijtrotsen. Op beide kapen kan je genieten van het uitzicht en prachtige wandelingen maken, maar met onze buggy zijn we vooral op makkelijk berijdbare paadjes gebleven.

Holiday Suites Cap Blanc-Nez

's Avonds genoten we van het laatste avondmaal op ons terras en gingen we een laatste keer naar de zee.

Holiday Suites

Dag 4

Na het ontbijt was het tijd om op te ruimen en de auto weer in te laden. We kregen een late check-out om 11u omdat we rechtstreeks geboekt hadden via de Holiday Suites website. Als je niet rechtstreeks boekt moet je al om 10u het appartement verlaten.

De laatste dag hebben we gevuld met een bezoek aan de historische stad Gravelines (Grevelingen). Deze stad is volledig omwald en je kan wandelen op de stadsmuren. Je krijgt dan een prachtig zicht op de grachten rond de stad of de rivier Aa, die stroomt tussen Petit- en Grand-Fort-Philippe.

Gravelines stadswallen

Gravelines werd in de 17e eeuw versterkt door Vauban en kreeg zo de vorm van een ster. De bastions of uitkijkpunten geven een zicht in alle windrichtingen en zijn te bereiken via de stadsmuren. Overal tref je veel groen aan en bij elk bastion zijn aangelegde en mooi onderhouden parkjes. Op de afbeelding onderaan zie je de verschillende bastions.

Gravelines

Na de wandeling hebben we nog genoten van een maaltijd bij het restaurant The Queen Mary aan de Place Charles Valentin. Vervolgens trokken we weer huiswaarts.

Conclusie: Dankzij het mooie weer hebben we echt een heerlijke familievakantie beleefd in het prachtige Oye Plage. Het natuurreservaat en het uitgestrekte strand zijn de grote pluspunten voor deze Holiday Suites locatie.