Vakantieparken

Review Landal Village l'Eau d'Heure

Landal Greenparks Village l'Eau d'Heure

Verblijf: eind oktober 2016, Accommodatietype: 6D1

Voor dit weekend met onze familie waren we met 9 personen. Omdat er geen 10-persoonsbungalow meer beschikbaar was boekten we een 6 persoonsbungalow 6D1 en een 4 persoonsbungalow type 4B die vlakbij mekaar gelegen waren. Het Landal Village l'Eau d'Heure park bevindt zich in Froidchapelle en de uitstapjes die we gedaan hebben waren steeds ongeveer een kwartiertje tot twintig minuutjes rijden.

De Meren van Eau d'Heure in Wallonië werden rond 1970 kunstmatig aangelegd op het stroomverloop van de Eau d'Heure. Ze liggen ongeveer 30 kilometer onder Charleroi en vormen het grootste watergebied in België. Het meer 'La Plate Taille' is het grootste van België met een oppervlakte van 3,74 km². Dit stuwmeer heeft ook de grootste stuwdam van België die je eventueel kan bezoeken.

Op de meren worden enorm veel watersporten beoefend. Je kan er bijvoorbeeld gaan zwemmen of surfen. Ook zeilen, kajakken of een tochtje met een jetski of waterski is mogelijk. Het gebied is daarnaast aantrekkelijk voor duikers: je kan hier tot 39 meter diep duiken. De bosrijke omgeving met aangelegde paadjes is dan weer interessant voor fietsers, mountainbikers of wandelaars. Verder is er ook een strand van fijn zand waar de kinderen zich kunnen amuseren of waar je rustig kan zonnen.

We hebben hier een topweekend beleefd met veel uitstapjes. Je kan dit zien in onderstaande video. Meer foto's en uitleg vind je nog onder de video.

Eerst een kleine blik op de cottage. Een slaapkamer:

Landal Village l'Eau d'Heure 6D1 slaapkamer

Badkamer:

Landal Village l'Eau d'Heure 6D1 badkamer

Living, eetkamer en keuken:

Landal Village l'Eau d'Heure 6D1 eetkamer
Landal Village l'Eau d'Heure 6D1 keuken

Vrijdag

We arriveerden op vrijdagavond en installeerden ons in onze bungalow. Daarna gingen we een hapje eten in het fastfoodrestaurant 'Iwago 66 Diner'. Geen klachten bij de kinderen over de frietjes, maar de groentjes die je bij de kaaskroketten kreeg kwamen deels uit blik en dat is toch altijd een afknapper. We zijn hier dan ook niet terug gaan eten. Verder was er op het park geen ander restaurant, maar er wordt blijkbaar wel gewerkt aan een nieuw buffetrestaurant. Ook in de directe omgeving is er niet meteen een taverne of iets dergelijks te vinden. Er was nog wel een pizzeria vlakbij het vakantiepark maar zoals je al kan raden was deze gesloten :-)

Zaterdag

Zaterdagochtend gingen we eerst inkopen doen in het supermarktje, dat bij de receptie ligt. Het was een klein winkeltje maar er waren wel heerlijke verse broodjes en we kochten ook een lekkere kaas uit de streek. Na het ontbijt maakten we een kleine wandeling langs de oevers van het meer 'La Plate Taille' en genoten we van de adembenemende omgeving.

Landal Village l'Eau d'Heure

Rond de middag gingen we terug naar onze bungalow om opnieuw knapperige broodjes te eten. We maakten ook een klein lunchpakket omdat we met de auto een klein ritje gingen maken naar Nismes. Daar gingen we op bezoek in de Neptunesgrotten, die helemaal in het teken van Halloween stonden. Er werd een verhaal verteld: 'Le Fantôme de l'Adugeoir'. Er was een gids verkleed als spook maar niets was echt griezelig, ook niet voor de kinderen. De gidsen waren verkleed in verschillende figuren en gaven tips zodat de kinderen de moordenaar van het spook konden aanduiden. Het bezoek vonden we allemaal heel erg geslaagd.

Daarna zijn we nog even op het terrein aan de grotten gebleven, waar ook een leuke speeltuin staat. Vervolgens reden we terug naar het vakantiepark en zijn we even gaan zwemmen in het Landal zwembad. Het is een mooi en modern zwembad met een buitenbad met waterattracties. Binnen is er verder nog een peuterbad en een leuke glijbaan.

Na het zwemmen gingen we terug naar onze cottage en maakten we zelf spaghetti.

Zondag

Zondagvoormiddag gingen we weer broodjes halen en speelden de kinderen eerst even in het kleine speeltuintje dat vlakbij onze bungalow lag. Daarna vertrokken we richting Nismes voor een bezoek aan Le Fondry des Chiens. Dit is een doline van wel 20 meter diep die onstaan is door waterbewegingen in de kalkstenen bodem. Deze natuurlijke putten worden fondry's genoemd en in België is dit de enige plaats waar je dit kan zien. Het spectaculair zicht levert deze plaats de bijnaam op 'Grand Canyon van België'.

De Fondry des Chiens maakt deel uit van het natuurreservaat 'Réserve naturelle domaniale du Viroin'. In het kalkgrasland kan je in de lente blijkbaar honderden mooie blauwe kogelbloemen zien.

Fondry des Chiens

Hierna zochten we een plaatsje om iets te eten, maar in het nabijgelegen Viroinval was er veel leegstand. We namen een laat middagmaal in de brasserie 'La Rive Gauche', waar een beperkte kaart is. Echt lekker was het eten niet, maar de innerlijke mens was toch weer even versterkt. Na de maaltijd gingen we nog even in de 'Jardins d'O de Nismes', een parkje met veel mogelijkheden om met water te spelen. Zeker een aanrader om hier even te stoppen met de kinderen.

Daarna trokken we verder om een ritje te maken met een stoomtrein. In Mariembourg vind je de 'Chemin de fer à vapeur des 3 vallées' (stoomtrein van de 3 valleien). Ook deze trein stond in het teken van Halloween en er kwamen op de trein verschillende mensen met een halloweenkostuum langs die iedereen lieten schrikken. Soms was het wel wat te griezelig voor de allerkleinsten en op de trein hoorden we dan ook regelmatig wat gehuil. De trein brengt je naar het Stoomtreinmuseum van Les Trois Vallées in Treignes waar je even tijd krijgt om dit te bezoeken. Daarna start de terugreis naar Mariembourg. Ook hier was het Halloweengebeuren een absolute meerwaarde zodat de kinderen zich niet konden vervelen.

Na de treinreis zijn we gestopt in Philippeville, waar we lekkere pizza gegeten hebben in restaurant La Renaissance. Daarna keerden we 'huiswaarts' om een laatste nachtje te slapen.

Maandag

Op maandagochtend gingen we eerst weer broodjes halen, daarna was het tijd om op te ruimen en in te pakken. Na het inleveren van onze sleutel hebben de kinderen zich nog een hele tijd geamuseerd in de binnenspeeltuin.

Landal Village l'Eau d'Heure indoorspeelplaats
Landal Village l'Eau d'Heure binnenspeeltuin

Daarna trokken we naar Dinant om op terugweg naar huis nog een bezoekje te brengen aan de Citadel. We genoten van het prachtige uitzicht en gingen met het liftje naar beneden om de stad te bezoeken en een hapje te eten in één van de vele etablissementen. In Dinant leeft de horeca blijkbaar wel :-)

Tenslotte gingen we opnieuw naar boven maar deze keer met de trappen. Daarna hielden we nog halt aan de speeltuin boven aan de citadel en dronken we nog iets in de cafetaria 'Les Canons', om vervolgens weer huiswaarts te trekken.

Conclusie: Landal Village l'Eau d'Heure bevindt zich in een prachtige omgeving waar je kan sporten of lekker kan relaxen en genieten van het uitzicht. In de directe omgeving zijn er voldoende activiteiten te vinden om daguitstapjes te maken. Alleen het eten op het park kan beter!